Jak zacząć ze Street Workout? – Nachwyt.pl

Jak zacząć ze street workout

Jak zacząć ze street workout? Jest to takie pytanie, które powraca prawie tak często jak pytanie o to co było pierwsze, jajko czy kura?

Mimo swojej zyskującej popularności dla wielu wciąż ten sport jest wielką niewiadomą. Wielu w nim widzi tylko wygłupianie się na drążkach i mają rację. Większość ćwiczących street workout przyzna, że jest to niesamowita frajda. Same treningi przychodzą z łatwością do czasu gdy nie zirytujemy się brakiem progresu. 

Żeby zacząć swoją przygodę z SW nie potrzebujemy wiele. Wystarczy nasze ciało oraz jakiś drążek lub coś co może nam go zastąpi. Za drążek może nam posłużyć trzepak, rurki na placu zabaw czy też futryna od drzwi. Jeżeli nie mamy jednak dostępu do żadnej z wyżej wymienionych rzeczy to nic straconego! Wystarczy kupić najtańszy drążek rozporowy (ich cena nie przekracza 60zł) i zamontować go gdzieś w domu. Gdy już wiemy co potrzebujemy możemy zacząć trenować. Ale, jesteście tutaj ponieważ właśnie nie wiecie jak trenować na początku swojej przygody. Z czasem zdobędziecie odpowiednią wiedzę, może nawet z tej strony, ale póki co jesteśmy na tej stronie aby się dowiedzieć jak trenować.

Jak zacząć ze street workout

Przedstawiamy wam więc w kilku punktach jak się za to zabrać na podstawie własnych doświadczeń oraz wiedzy z internetu ;).

Po pierwsze, przed każdym treningiem wykonaj rozgrzewkę. Nawet najprostsze podciągnięcie może być kontuzjogenne, a najprostszy przysiad może doprowadzić do uszkodzenia kręgosłupa. Dlatego przed każdym treningiem poświęć 10-15 minut na to, aby przygotować się do wysiłku. Ważne jest aby pobudzić całe nasze ciało, od szyi do stóp.

Okej, gdy już się rozgrzaliśmy warto przejść do tego co chcemy ćwiczyć. Ćwicząc na siłowni mamy multum opcji, trening pod siłę, wytrzymałość, hipertroficzny, interwałowy, super serie itp. W kalistenice i street workout jesteśmy lekko ograniczeni na początku. Każdy trener powie wam, że najważniejsza jest tzw. „baza”. Jest to nasz fundament, którego potrzebujemy aby progresować i uczyć się nowych elementów. Możemy to porównać do budowy domu, jeżeli postawimy dom bez fundamentów, zawali się on. Jeżeli jednak zainwestujemy w dobre fundamenty to będziemy bezpieczni i łatwiej nam będzie funkcjonować. Ale czym jest ta baza? Są to krótko mówiąc podstawowe ćwiczenia w kalistenice takie jak podciągnięcia, dipy oraz pompki. Bez dobrej bazy nigdzie nie ruszymy, możemy przyjąć umowne ilości powtórzeń, które będą wystarczające i wynoszą one kolejno 15,25 i 45.

Jak zacząć ze street workout

Po trzecie, pamiętaj, że jesteś początkującym, nie zabieraj się za naukę ciężkich elementów takich jak: planche, front lever. Ponieważ nieważne ile czasu na nie poświęcisz to się ich nie nauczysz. Podstawa to dobra baza! Jeżeli chcesz zacząć się uczyć elementów od razu to polecam ci lekkie figury takie jak elbow lever, handstand czy dragon flag.

Po czwarte, pamiętaj o regeneracji. Kalistenicy tak samo jak kulturyści potrzebują odpoczynku. Nie ćwicz po 4-5 godzin dziennie 7 razy w tygodniu bo tak daleko nie zajedziesz. Dobrą ilością godzin jest około 10 w przeciągu tygodnia. Ale wszystko wiadomo, zależy od organizmu i od człowieka.

Ostatnią rzeczą jaką chce ci przekazać jest to abyś ułożył sobie plan działania. Trenując bez planu jesteśmy jak architekt, który zmienia projekt co 10 minut i nie może się zdecydować. Jeżeli jednak nie wiesz jak ułożyć sobie plan treningowy, zapraszamy do naszych darmowych planów. Znajdują się one w zakładce „Plany treningowe”. Możesz też zajrzeć do naszego artykułu na temat tego jak samodzielnie ułożyć sobie plan treningowy pod SW!